Paradox mrtvého koně a naše firmy

11.04.2012

Protože píši na tento blog poprvé, tak ho chci zahájit paradoxem, který trochu obrací myšlení. Ale co to je vlastně myšlení… Vždyť se učíme znát minulost skrze různá schémata a jsme tak schopni přesně předpovědět, co se stalo v loňském roce…

V manažerské praxi se pak zaměřujeme na procesy a jejich komplexitu a ztrácíme někdy zdravý rozum: „jedeme a chceme dále jet na mrtvém koni“. Jenže, jak praví jedno staré přísloví indiánů z kmene Dakotů: „Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, tak sesedni a najdi si jiného koně“.

Co děláme my?

V profesionálním životě často prosazujeme jiné strategie, podle kterých se v takové situaci pokoušíme jednat tak, že…

–       obstaráme si větší bič

–       vyměníme jezdce

–       divíme se „Vždyť ten kůň vždycky jezdil…“

–       založíme pracovní skupinu pro analýzu koně

–       navštívíme jiná místa, abychom se podívali, jak se tam jezdí na mrtvých koních

–       zvýšíme standard kvality pro jízdu na mrtvém koni

–       vytvoříme task force pro oživení mrtvého koně

–       založíme výcvikový kurz, abychom se lépe naučili jezdit na mrtvých koních

–       vypracujeme srovnávací přehledy různě mrtvých koní

–       upravíme kritéria, podle kterých se určuje, zda je kůň mrtvý

–       zaplatíme externí specialisty, aby nás naučili jezdit na mrtvém koni

–       zapřáhneme několik mrtvých koní k sobě, aby se jim v týmu společně lépe táhlo

–       prohlásíme, že žádný kůň nemůže být natolik mrtvý, aby se na něm ještě nedalo jezdit

–       uvolníme dodatečné prostředky na zvýšení výkonu mrtvého koně

–       vypracujeme studii, abychom zjistili, zda pro tento problém existují levnější poradci

–       zakoupíme něco, po čem bude mrtvý kůň běžet rychleji

–       rozjedeme reklamní kampaň „náš kůň je lépe, rychleji a levněji mrtvý“

–       založíme kroužek kvality/ centrum excelence, abychom našli uplatnění pro mrtvé koně

–       přepracujeme výkonové parametry pro mrtvé koně

–       zřídíme nákladové středisko pro mrtvé koně

–       nasedneme na svého starého slabého osla a zamaskujeme ho mrtvým koněm

–       nařídíme přesčasy a nosíme mrtvého koně sami

–       restrukturalizujeme stáj

–       zdvojnásobíme příděly krmení

–       prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od počátku naším cílem

–       povýšíme jezdce

–       budeme zapírat, že jsme kdy nějakého koně vůbec měli

–       sedneme si a budeme čekat, až se kůň zvedne

(Jakákoliv podobnost s existujícími firmami, změnovými projekty, projekty TQM, certifikací ISO, procesy QMA a poradci je čistě náhodná, přitažená za vlasy a ostatně úplně mimo).

No a příště už to bude na vážné téma…, a nebo opačně? Paradox… žijeme a podnikáme ve světě paradoxů, tak se učme myslet skrze paradoxy.

komentáře (0)
PhDr. Richard Machan, Th.D.

Další články autora: