Sony bojuje o život?

02.05.2012

Sony bojuje o život. Takto lapidárně označil New York Times z 15. 4. 2012 situaci, ve které se firma Sony nachází. Příčina? NYT vidí jedinou: „ohromující nedostatek nápadů“. Wall Street Journal z 12.4. 2012 k tomu v den publikování nové strategie Sony dodává, že tato „značka se nyní zhoršila na cenu jedné libry“. To vše bylo vyprovokováno oznámením nové strategie, kterou nedávno (12. 4. 2012) přednesl nový CEO Kazuo Hirai. Klíčovými body transformace je 5 oblastí:

1. Posílení klíčového byznysu (digitální obraz, hry, mobily)

2. Zvrátit k lepšímu televizní byznys

3. Rozšířit byznys na rozvíjející se trhy

4. Vytvořit nové obchodní a urychlující inovace

5. Srovnat obchodní portfolio a optimalizovat zdroje

Implementací těchto 5 bodů chce mít Sony obchodní cíl 6 bilionů Yenů a další čísla následují, to vše do 31. 3. 2015 (viz www.sony.net/SonyInfo/CorporateInfo).

WSJ k tomu praví: „je to stále platná strategie, ale vše ostatní kolem se změnilo“. Sony dělá vynikající produkty, ale stále méně lidí je z nich nadšených. Není možné vzpomínat na hvězdné produkty jako Walkman nebo Trinitron, Playstation nebo Vaio…

V celkové strategii Sony chybí jedna důležitá věc, kterou můžeme vidět například při srovnání s firmou Apple. Firma Apple dělá dobře právě ty věci, které Sony dělá naprosto špatně. Má také výborné technologické produkty jako Sony, ale jádrem je ještě něco jiného, co není tak úplně na první pohled zřejmé. Základní obchodní zkušenost Applu nepochází jen z hardwaru, nýbrž ze softwaru. Zákazník nepoužívá designové produkty od Applu jen tak. Apple vytvořil tyto produkty a vnutil tento design zákazníkům tak, že oni je sami chtěli. To ale není ještě vše. Jádrem největšího úspěchu Applu je „zážitek“. Technologické produkty bez zážitku jsou mrtvou věcí. Miliony stahovaných aplikací, písní atd. do iPhonu, i Padu a do iPodu či iMacu dává zákazníkům zážitek s velkým emočním otiskem při každém použití. Sociologové a psychologové popisují dnešní společnost, jako společnost ovládnou zážitky a dychtící po zážitcích. Přesně toho firma Apple využila a získala tak svou mimořádně silnou pozici.

Z toho plyne jeden jednoduchý závěr pro strategii firmy Sony: zákazník si dnes považuje nejvíce emočního zážitku, zatímco Sony mu nabízí a dále chce nabízet jen dokonalý technologický produkt bez zážitku. Sony se tak chytla do pasti dokonalosti techniky. Dokázali překonávat obrovské technologické výzvy, ale nevšímali si, jaký zážitek jsme my, uživatelé, z těchto produktů měli při listováním „stručného“ 70 stránkového manuálu a zmatením nad Dolby II a Metal/Non-Metal přepínáním. To vše je jen projev základního přístupu, který v Sony zřejmě stále kraluje. Tragické na tom všem je, že Sony je skutečně technologická špička, ale strategie této firmy je pro jinou dobu.

Co ve staro-nové strategii chybí je přesně onen důraz na silný a rezonující uživatelský zážitek. Nový CEO pan Hirai jasně uznává potřebu změny ve strategii společnosti, ale cíle, které představil, jsou zaměřeny na produkty: prodat více smartphonů, více kamer, více…  A z obchodní rovnice se někam vytratil uživatel.

Po nedávném konci Kodaku, sledováním toho, jak se ke konci blíží Nokia nebo Blackberry, se můžeme ptát, zda už není i pro Sony příliš pozdě na skutečné změny?

komentáře (0)
PhDr. Richard Machan, Th.D.

Další články autora: